Bongiorno Italië!

23 september 2017 - Cassinetta di Lugagnano, Italië

Goedemorgen Nederland!

Dat hebben jullie goed gelezen, wij zijn in Italië.  Maar eerst nog even de laatste paar dagen in Zwitserland. Nadat we de koude Gotthardpas over waren gestoken liepen we langzaam de warmte weer in. We kwamen uit in het dorpje Claro waar bovenop de berg een klooster stond. Het Kloster der Heiligen Maria Assunta keek uit over de hele streek. Na een lange zware klim naar boven stonden we aan de poort. Showtime, Een slaapplek regelen. Na lang wachten kwam er een non naar buiten lopen met slecht nieuws. We moesten van haar weer omkeren en terug want er was geen plaats. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Na wat bambi ogen knipperwerk kon ze uiteindelijk toch wat regelen. We kregen een kamertje in een bijgebouw. We kwamen erachter dat de non een beetje Nederlands sprak dus na een 'alsjeblieft' in 4 talen kon ze geen nee meer zeggen. We hadden een geweldig uitzicht vanuit de kamer. En de  volgende ochtend lag er een tasje met koekjes, marmelade, en honing. Alles zelfgemaakt helemaal te gek! Ook had ze voor ons allebei een lief kaartje geschreven waarop ze ons succes wenste.

Een paar dagen later waren we weer in de regen beland. Doorweekt en met geen zicht op een geschikte wildkampeerplek kwamen we terecht bij een hosteltje in een klein dorp. Na het eten liepen we naar beneden naar de bar om eventjes een welverdiend biertje te drinken samen. Er was ook verder niemand behalve de barvrouw. Om een lang verhaal kort te maken.... uiteindelijk stond het halve dorp binnen en werden we overladen met gratis bier omdat Corné iemand zn verloren telefoon had gevonden. De volgende dag was er geen een voor in de boeken. Over je kater heenlopen is bijna even zwaar als over een Gotthardpas.

De dagen daarna waren weertechnish beter. En toen was het zover, we liepen onze laatste grens over. En na een paar kilometers vielen ons 3 dingen op. Italianen doen niét aan stoepen, ook niet aan goede routemarkeringen, en niet aan gewone kopjes koffie. Als je hier 'een koffie besteld krijg je een klein kopje teer met cafeïne. Uiteindelijk geleerd dat we een 'americano' moeten bestellen. Dan krijg je dezelfde teer maar dan met een kopje warm water er bij zodat je een heerlijke aangelengd kopje koffie krijgt. Op dit moment zijn wij een dag verwijderd van Pavia waar wij aanhaken op de Via Francigena tot aan Florence. En misschien ook wel onze eerste mede pelgrims die te voet gaan Rome tegen gaan komen.

Wij gaan de zon weer tegemoet!

Groetjes,

Jelle en Corne

1. Ron:
    Weer te gekke belevenissen
  2. Anneke en Jos:
    Hoi Pelgrims,
    Eindelijk Italië. Succes verder, jullie hebben trouwens wel wat met Nonnen onderweg en halen jullie Rome nog wel na al dat gratis bier?
  3. Andre en Paula:
    23 september 2017
    Ben benieuwd van wie die Bambi-knipogen waren.....
    Superknap als je zelfs nonnetjes kunt verleiden. Is het klooster niks voor jullie? Een paar stoere monniken kunnen ze vast goed gebruiken. Op naar Rome! Arrividecci!
  4. Robert ter Heide:
    23 september 2017
    Wederom onvoorstelbare verhalen. Ik geniet met volle teugen mee vanuit het lage land. Don't Stop Walking!
  5. Jacques en Elly:
    24 september 2017
    Wauw wat een leuk verhaal weer. En wat kunnen jullie de mensen op een zielige maar correcte manier bewerken. Echt leuk om te lezen. Geliefd bij de nonnetjes!!!!!!!
    En wat leven mensen met jullie mee. Dat is, lijkt me, een hele bijzondere ervaring.
    Nu het laatste traject nog en dan hebben jullie het doel bereikt.
    Ik heb echt respect voor jullie. GEWELDIG!!!!!!
    Nog veel succes en blijf genieten samen.
  6. Marloes en Joeri:
    24 september 2017
    Toppers, lekker bezig nog steeds. Het einde gaan jullie nu zeker redden. Geniet van de Italiaanse koffie en gelukkig ook een biertje op zijn tijd. Enjoy!