Via Francigena

9 oktober 2017 - Altopascio, Italië

Hallooo Nederland!

Beter laat dan nooit! Inmiddels worden wij langzaam wakker in een Ostello Pellegrino in Altopascio. En als je dat even hebt gegoogeld denk je vast: WOW! Die gasten gaan hard, en dat gaan we zeker. We zijn in topvorm en leggen tussen de 30-40km per dag af. Maar oh oh oh, wat zijn we veel mooie dingen tegengekomen.

We kwamen aan in Pavia, de start van de Via Francigena. Vanaf nu zouden er Ostello Pellegrino's op de route gaan liggen. Dat zijn slaapplekken speciaal ingericht voor mensen met een pelgrimspasspoort. En daar kan je dan slapen voor een tientje pp of een donatie. En vaak kom je terecht op een unieke en te gekke slaapplaats. Zo ook Pavia, waar wij terecht kwamen in een gebouwtje naast een kerk. En daar ontmoette we onze eerste mede wandelaars. Een Brabantse vrouw die in haar eentje vanuit Nederland was gestart, Respect! Nadat we gegevens (blogs) hadden uitgewisseld vertrok zij de volgende dag samen met haar vriendin uit Nederland die 2 weken zou meelopen. En de volgende dag begonnen Corné en ik aan onze welverdiende rustdag. We hebben veel moois gezien in Pavia, een prachtige stad met een adembenemend mooie kathedraal. Een dag of wat daarna kwamen we terecht in Santa Cristina e Bisonne. En daar stonden fietsen! Meteen zijn we het dorp rond gaan fietsen om even te laten zien hoe gemakkelijk wij als Nederlanders konden fietsen. 3 maanden zonder fiets was geen probleem. We hadden het direct onder de knie, het is net als fietsen dat verleer je nooit ;). De dagen daarna liepen we richting Passo Della Cissa en passeerde onderweg meerdere pelgrims en prachtige steden en oude oude dorpjes zoals Piacenza, en Fidenza. In Fidenza zagen wij een grote partytent en later hoorde wij dat daar diezelfde avond een Oktoberfest feestje was. Wie zijn wij dan om zo'n culturele activiteit af te slaan.

En toen was het zover, op 1041 meter hoogte staken wij de Passo Della Cisa over. Vanaf daar liepen we richting Lucca. En kwamen we onderweg langs het mooie Pontremoli, Aulla, Sarzana, Massa en Pietrasanta. In Pietrasanta leerde wij Mark kennen. Een Amerikaan die thuis op 55 jarige leeftijd alles heeft opgezegd en verkocht om te gaan reizen. Een onwijs sympathieke kerel met geweldige reisverhalen. Daarna was het tijd voor Lucca een niet normaal mooie stad met maar liefst 23 kerken! In de middeleeuwen waren hier zo'n 35 hospices voor pelgrims! Nu zijn we een dag voorbij Lucca met uitzicht op de stad Siena.  We hebben al in geen weken meer in onze tenten geslapen ook en ik moet zeggen dat elke avond weer gewoon een bed absoluut niet vervelend is. Ook al zijn alle bedden te klein voor mij, ik ben gelukkig. Zeker als er geen stang of bord bij het voeteneind zit. Wij gaan weer de zon in!

De groetjes!

Jelle en Corne

1. Robert ter Heide:
    9 oktober 2017
    Wow netjes! Ga zo door gasten!
  2. Britt:
    9 oktober 2017
    Naiceeeee!!!! Echt goed bezig gasten xxx
  3. Anneke en Jos:
    Ciao regazzi,
    Een heel mooi verhaal, julie maken nogal wat mee daar. Trouwens als je niet hoeft te lopen en de zon schijnt is Italie ook echt mooi hoor. Hopelijk komen jullie nog veel Ostello Pellegrino's tegen daar want dan slapen jullie tenminste op een normaal(te kort) bed. Succes verder in Italie. Groetjes
  4. Jacques en Elly:
    10 oktober 2017
    Weer een leuk verhaal om te lezen en ons een klein beetje beeld te geven waarin jullie verkeren.
    We begrijpen dat het nog altijd met plezier en energie word gelopen. Hou vol zo. En het lijkt ook steeds gezelliger te worden met al die pelgrims die jullie tegen komen.
    Bedankt voor jullie leuke verhalen en succes nog verder en bovenal ook veel plezier.
    Groet Jacques en Elly.
  5. Paula:
    10 oktober 2017
    Dat gaat goed jongens, jullie schieten al lekker op.Geniet van het prachtige bella Italia!
    Groeten van Andre en Paula
  6. Karin Vrijburg:
    17 oktober 2017
    Gaat lekker heren, jullie vevelen je niet. Ik heb respect hoor!
  7. Carla En eline:
    19 oktober 2017
    Jullie gaan nu wel heel snel .op naar de eindstreep. Leuk dat we elkaar nog net gaan ontmoetten dinsdag in Rome. Xxx