Over de Gotthardpas

13 september 2017 - Quinto, Zwitserland

Goedemorgen Nederland.

Even een korte update van de twee pelgrims. Wij zijn gisteren de Gotthardpas veilig over geklommen. Het was een zeer zéér koude klim door de sneeuw. We begonnen de dag in de jeugdherberg van Hospental. Na een stevig ontbijt was het tijd om te gaan. Goed warm ingepakt begonnen we met klimmen naar de 2100 meter. Het pad was vaak lastig te zien omdat alles onder een berg sneeuw lag. Op de top even opgewarmd met een klein kopje koffie van €4,50 manmanman. Daarna afgedaald over de beroemde Tremola. 700 meter lager kwamen we uit in Airolo en meteen werd ons duidelijk dat we in het Italiaans sprekende deel waren van Zwitserland. Echt een wereld van verschil, op de prijzen na dan haha!

Afgelopen nacht hebben wij de koudste nacht gehad tot nu toe. 2 paar sokken, thermobroek, 3 shirts en een volledig dichtgeritste en gelusde slaapzak waren niet genoeg voor een warme nachtrust. Inmiddels zijn wij twee koppen koffie verder en dus al redelijk opgewarmd. Vandaag gaan we een flinke spurt maken naar een wat warmer gedeelte. Maar wel blij dat we de hoogste piek gehad hebben.

Groetjes, Jelle en Corne

1. Loes:
    13 september 2017
    Goed om te horen dat jullie hem veilig zijn overgestoken, mannen! Weer een hele ervaring zo te lezen. En zoals ze dat hier in Australië zeggen: safe travels!
  2. Rosanne:
    13 september 2017
    Wauw kanjers!! Ik heb zoveel respect!! Is er niks afgevroren?
  3. Dieuwke van Vliet-Prinsen:
    13 september 2017
    Zelfde route als mijn vriendin begin juli. Benieuwd hoe het jullie verder vergaat!
  4. Jacques en Elly:
    13 september 2017
    Wauw wat heftig zeg. Ik word al moe bij de gedachten. Echt super knap van jullie. Jullie mogen trots zijn op jezelf.
    En nu naar de warmte denk. Dat zal wel welkom zijn.
    Heel heel veel succes nog verder en hopenlijk ook wel genieten.!!!!!
    Ik vind jullie top sporters.
  5. Andre en Paula:
    13 september 2017
    Ha mannen, een topprestatie om over dit hoge en koude deel te wandelen. Hopelijk komt de warmte snel dichterbij. Succes !
  6. Anneke en Jos:
    Hallo wandelaars,
    Fijn om te horen dat jullie heelhuids over de Gottard zijn gekomen en nu wordt het alleen maar warmer in het vervolg moet je maar denken. Succes
  7. Karin Vrijburg:
    14 september 2017
    Hoi Jelle en Corne, indtukwekkende prestatie. Petje af voor jullie. Geniet van de verdere trip, het wordt vanzelf weer warmer.
  8. Robert ter Heide:
    16 september 2017
    Beste pelgrims,

Prachtige foto's. Het zal nog mooier zijn in het echt, kan ik mij enkel voorstellen. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, en om de dure koffie wat tegemoet te komen, jullie zijn uitgenodigd voor een (gratis) kop koffie!